|
|
|
|
|
|
GeoAtmos
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Laivaliikenteen päästöjen osuus Itämerellä aliarvioitu?
Laivaliikenteen päästöt Suomenlahdella ehkä yli 50% Suomen kokonaispäästöistä.
|
Itämerta rehevöittävästä typestä lähes kolmannes saapuu mereen ilmakehästä. Mereen laskeutuvalla ravinteella saattaa olla maalta tulevia päästöjä suurempi vaikutus, sillä jälkimmäiset muuntuvat ja osin häviävätkin kulkeutumisensa aikana. Laivaliikenteen ilmakehäpäästöt vastaavat Suomenlahdella ilmeisesti jopa puolta Suomen kokonaistyppikuormituksesta ilmakehään. Se olisi 4-5 kertaa enemmän kuin arvioitu laskeuma. Laivaliikenne on kuljetusmuodoista kaikkein energiatehokkaimpia, mutta sen päästöt ilmakehään ovat liikenteen kasvun (3-5 %) vuoksi nousussa. Saattaa olla, että jo vuonna 2020 EU:n alueen laivaliikenteen typpipäästöt ylittävät maalta tulevan kuormituksen. Laivaliikenteen ilmakehäpäästöjä ei tällä hetkellä tunneta, niiden suuruudesta ei ole yhteisymmärrystä, ja kansainvälisissä neuvotteluissa käytettävät arvot tunnustetaan karkean epätarkoiksi. Suomen ja Viron välisessä ShipNODep-hankkeessa pyritään tuottamaan luotettavia arvioita laivaliikenteen kuormituksesta. Alusten automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) mahdollistaa päästöjen arvioimisen reaaliajassa.
|
|
GeoAtmos 29.5.2007 15:46 Lähde Laivaliikenteen ilmakehäpäästöt ja niiden vaikutukset Itämeressä. Tapani Stipa. Merentutkimuslaitos 28.5.2007. Kuva Vittis from Lithuania cc-by-2.0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|